Een sms krijgen met de mededeling dat je persoonsgegevens en wachtwoorden zijn gelekt. Het overkwam een flink aantal klanten Carrefour Mobile.
Het gaat onder andere naast wachtwoorden onder andere om (gebruikers)namen, fysieke- en mailadressen, telefoonnummers en paspoortnummers. De keten zegt meer naar buiten te brengen als het lek is gedicht en de situatie onder controle is. Voor de zekerheid is de website van Carrefour Mobile offline. De sms die de klanten kregen verwijst naar een hulppagina, maar klanten kunnen momenteel dus niet bij hun gegevens.
Wachtwoorden wijzigen en alert zijn op phishing
Volgens Carrefour is ‘de exacte oorzaak en omvang van het incident te achterhalen’. Dat gebeurt met medewerking van een onafhankelijk cybersecurity- en forensisch onderzoeksbureau. De keten meldt in een informatiepagina aan alle klanten dat ze alle gebruikersaccounts opnieuw hebben ingesteld. Iedereen die straks, als de site weer in de lucht is, wil inloggen moet dus verplicht een nieuw wachtwoord aanmaken. Verder moeten alle klanten nog een paar maanden alert zijn op pogingen tot phishing.
Carrefour is een van oorsprong Franse hypermarktketen die naast veel vestigingen in België ook filialen heeft in Frankrijk, Spanje en Italië. Het is niet duidelijk hoeveel klanten in die landen zijn getroffen.
Tip:
- 200-400 procent ROI door minder menselijke cyberrisico’s