Telecomproviders betalen vanaf 1 november voor storing

Telecomproviders betalen vanaf 1 november voor storing

Zit je minstens acht uur zonder internet? Dat krijg je vanaf 1 november compensatie door een nieuwe wet die vanaf die datum ingaat. De compensatie geldt ook voor mobiele telefoonaansluitingen.

Volgens de nieuwe regeling krijgen klanten een schadevergoeding van minstens één euro vanaf het moment dat een internet of telecomdienst acht uur onderbroken is. Duurt het langer, krijgt de klant na 24 uur nog eens een euro en daarna per dag vijftig cent voor elke dag dat je zonder internet en/of telefoon zit.

Klanten met een abonnement krijgen volgens de nieuwe wet recht op ten minste een dertigste van het abonnementsgeld per maand als dat de waarde van de compensatiebedragen overstijgt. Bij overmacht, bijvoorbeeld een ramp, is de provider niet verplicht om compensatie te geven.

Wat ook kan is de klant iets in natura aanbieden. Zo kan je provider bijvoorbeeld een gratis film aanbieden, maar alleen als dat minstens evenveel waarde heeft dan het bedrag dat de klant zou krijgen. Zeg je als consument ‘nee’ tegen een vergoeding in natura, moet de provider alsnog een geldbedrag bieden.

België laat met compensatie

De maatregel gaat na zeker tien jaar na het eerste voorstel van de Belgische telecomwaakhond BIPT van start. Consumentenorganisatie Testaankoop is er blij mee, maar stelt wel dat de bedragen die je als consument krijgt als het internet eruit ligt laag zijn en te laat ingaan. Daardoor wordt de drempel om compensatie te krijgen hoog.

België is relatief laat met een vergoeding bij langdurige storing van internet. In Nederland, Duitsland, Italië en Spanje bestaan er al langer regelingen voor schadevergoeding.

Tip:

  • Contacten in Whatsapp niet langer kwijt bij wisselen van telefoon