Uit het IT-impactonderzoek van Conclusion MBS blijkt dat technologische innovatie een grote uitdaging vormt voor veel bedrijven. Maar liefst 39 procent van de beslissers in de groot- en detailhandel, industrie, vervoer en opslag ervaart innovatie als een struikelblok. De belangrijkste hindernissen zijn de hoge kosten (54 procent), personeelstekorten (42 procent) en verouderde infrastructuur (41 procent).
Toekomstgerichte technologieën
Ondanks de uitdagingen vindt tachtig procent van de beslissers innovatie een belangrijk speerpunt. Ruim driekwart (76 procent) verwacht dat technologische innovatie een cruciale rol speelt bij het verbeteren van processen binnen de waardeketen. Big data en data analytics worden door 72 procent van de beslissers als meest impactvolle technologieën voor de toekomst beschouwd. Op de tweede plaats staan warehouse management systemen (71 procent), terwijl AI en Machine Learning de top drie afsluiten met 62 procent.
De digitale weg vooruit
Hoewel AI en Machine Learning niet bovenaan de lijst staan, plannen veel bedrijven om hier binnen twee jaar actief mee aan de slag te gaan. AI-gedreven voorspellende analytics en warehouse management systemen worden door 36 procent als prioriteit genoemd. Daarnaast richt 29 procent zich op de implementatie van een cloudgebaseerd ERP-systeem. Deze initiatieven tonen aan dat bedrijven serieus bezig zijn met digitale vooruitgang.
Er heerst dan ook een positieve houding ten opzichte van digitalisering: 86 procent van de beslissers beoordeelt de voortgang binnen hun organisatie met een voldoende. Toch plaatst René Altena, CTO bij Conclusion MBS, hier een kanttekening bij. Hij merkt op dat een groot aantal bedrijven nog bezig is met de implementatie van een cloudgebaseerd ERP-systeem. Pas wanneer dit wordt gecombineerd met business intelligence-software, kan er volgens hem sprake zijn van een echt vooruitstrevende digitalisering.
IT-impactonderzoek
Het IT-impactonderzoek werd uitgevoerd onder 491 professionals van zestien jaar en ouder, werkzaam bij organisaties met meer dan 100 medewerkers in de groot- en detailhandel, industrie en vervoer en opslag. Alle respondenten zijn (mede)beslissend of eindverantwoordelijk op het gebied van marketing, sales, financiën, HR, logistiek, algemeen management en/of ICT. Het onderzoek werd in opdracht van Conclusion MBS uitgevoerd door Panelwizard.