3min Ondernemen

Salesforce wil dat (technisch) medewerkers AI-agenten meenemen op pad

Salesforce wil dat (technisch) medewerkers AI-agenten meenemen op pad

Vakmensen en technici besteden bijna een dag per week aan papierwerk en administratieve taken met een enorme impact op de productiviteit. Salesforce denkt dat hun AI-agenten de oplossing kunnen zijn.

Uit een enquête van het bedrijf bleek namelijk dat medewerkers gemiddeld zeven uur per week verspillen aan handmatig invoeren van gegevens, samenvatten van opdrachten en andere taken met een lage waarde moeten uitvoeren. Verder bleek dat deze professionals evenveel tijd besteden aan administratieve taken en verzamelen van algemene informatie als aan het inzetten van de vaardigheden waarvoor ze eigenlijk betaald worden.

Alleen al het invullen van functiebeschrijvingen, klantdocumentatie, vergunningaanvragen en andere taken nemen ongeveer 30% van de werktijd van een technicus in beslag. Daarentegen besteden ze ongeveer 28% van hun tijd aan het daadwerkelijk leveren of uitvoeren van diensten.

Deze stortvloed aan administratieve taken heeft een grote impact op het personeel, zo ontdekte Salesforce. Meer dan vier op de vijf (81%) gaf aan maandelijks overuren te maken om administratieve taken af ​​te ronden. Dat resulteerde in langere werkuren en een hogere kans op burn-outs. In financiële termen is de impact even zorgwekkend. Gebaseerd op het gemiddelde Amerikaanse uurloon verliest een bedrijf met 1.000 fulltime technici meer dan $ 260.000 aan administratief werk.

Veel tijdswinst met inzet AI-agenten

Volgens het bedrijf haal je grote winst uit de inzet van AI-agenten. Uit het onderzoek bleek dat 81% gelooft dat AI-agenten hen kunnen helpen hun werk efficiënter uit te voeren en administratieve taken te verminderen.

Tijdsbesparing voor andere vakmensen was ook een belangrijk gespreksonderwerp, aldus Salesforce. Aannemers, loodgieters en elektriciens schatten bijvoorbeeld dat ze door het gebruik van AI-agenten tot wel 30% van hun tijd aan administratieve taken konden besparen.

“Technici en andere buitendienstmedewerkers vormen de ruggengraat van onze economie. Maar te midden van een groeiend tekort aan geschoolde arbeidskrachten, een krimpende economie en stijgende materiaalprijzen, staan ​​ze steeds meer onder druk dan ooit tevoren”, aldus Taksina Eammano, EVP en General Manager Field Service bij Salesforce.

“AI-agenten kunnen autonoom serviceafspraken inplannen, de planning optimaliseren en gaten intelligent opvullen, technici helpen efficiënter problemen op locatie op te lossen om hun dagen op schema te houden en het aantal herhaalbezoeken verminderen”, aldus Eammano. Hoewel technici positief reageerden op de verbeteringen in de planningsefficiëntie, vertelde 80% van de respondenten aan Salesforce dat AI-agenten ervoor zouden zorgen dat ze zich “meer konden richten op de meer bevredigende aspecten van hun werk”.

Tip: