Nederlandse consumenten deden in het eerste kwartaal van 2024 ruim €9 miljard online bestedingen. Dit is een groei van 3% ten opzichte van het eerste kwartaal 2023. Het aandeel buitenlandse aankopen groeit.
Het aantal online aankopen nam wel af met 3% naar ruim 85 miljoen. Buitenlandse webshops zijn in trek. Zowel het aantal aankopen als de bestedingen cross-border zijn toegenomen. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenaankopen in Nederland.
Diensten groeien in zowel online bestedingen (+10%) als online aankopen (+15%). De online bestedingen aan en online aankopen van producten zijn dit jaar juist afgenomen. Vooral het aantal online aankopen van producten laat al een aantal jaar op rij een afname zien. Wel laat de data zien dat consumenten vaak meer producten in één online aankoop bestellen, waardoor de online bestedingen minder hard dalen.
Online bestedingen in China in eerste kwartaal al op één derde van heel 2023
Het aandeel cross-borderkopers neemt toe over de afgelopen jaren: in 2022 kocht nog één op de vier online kopers wel eens iets over de grens. Inmiddels is dat één op de drie. De online bestedingen in China stijgen het afgelopen jaar fors van €58 miljoen in Q1 2023 naar €102 miljoen in Q1 2024.
Deze stijging komt voornamelijk door hogere bestedingen aan producten in de categorieën Kleding, Home & Living en Schoenen en Personal Lifestyle. Nederlandse consumenten die in China bestellen zijn vaker dan gemiddeld vrouwen en hebben vaker een gezin met jonge kinderen.
Marlene ten Ham, Algemeen Directeur van Thuiswinkel.org: “Als we kijken naar de afgelopen jaren, zien we een bijzonder sterke stijging van de online bestedingen aan, en aankopen van producten in China. Wij maken ons hard voor een gelijk speelveld, want dit gaat nu helaas niet altijd goed. We zien dat een aantal bedrijven zich niet houdt aan belangrijke wetgeving op het gebied van oneerlijke handelspraktijken, douaneregels, duurzaamheid, privacy en productveiligheid. Deze bedrijven kunnen mede hierdoor hun prijzen lager houden, wat het voor consumenten weer aantrekkelijker maakt om daar te kopen.”
Smartphonegebruik stabiliseert, iDEAL blijft groeien
De helft van de online aankopen gebeurt met een laptop of desktop. Na een aantal jaren groei stabiliseert het gedeelte van de aankopen via een smartphone. Zowel in Q1 2023 als Q1 2024 is dat 35%. Het aandeel bestedingen gedaan met een smartphone steeg in Q1 2024. Dit ging van 24% naar 27%.
De meeste online uitgaven worden betaald met iDEAL. Dit is 61% van de online bestedingen. Dat is twee procentpunt hoger dan vorig jaar in Q1. Ook cross-border stijgt het aandeel bestedingen via iDEAL (van 41% naar 45%). Het aandeel creditcarduitgaven neemt cross-border juist sterk af (van 41% naar 31%). Klarna neemt weer sterk toe (van 3% naar 8%).
Consument verwacht meer online uit te geven, ook in China
In Q1 2024 waren 31% van alle consumentenbestedingen online. Afgaand op consumentenverwachtingen zal dit percentage de komende jaren toenemen naar 38%. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Toekomst Monitor. Meer dan de helft van de consumenten geeft aan minstens even veel, of zelfs méér, bij Chinese webshops te willen bestellen. Ook verwacht de consument vaker de smartphone te gebruiken bij het online shoppen. Marlene ten Ham: “Dat de consument verwacht meer online uit te gaan geven is geen verrassing. De online markt groeit, zowel in aantal aanbieders als in het aanbod. Consumenten bestellen nu met name online omdat het gemak biedt, tijdswinst oplevert en er een groot assortiment beschikbaar is. De toekomst zal wel vragen van zowel de consument als de ondernemer dat we bewuster omgaan met consumeren, maar ook anders gaan kijken naar ontwerp, productie, (her)gebruik en levensduur en producten.”
Lees ook:
- Nederland koopt meer online diensten