Onderzoek: onvoldoende aandacht voor ontwikkeling van managers

Onderzoek: onvoldoende aandacht voor ontwikkeling van managers

Zeker 38 procent van de managers vindt dat hun organisatie onvoldoende aandacht heeft voor ontwikkeling van de benodigde vaardigheden. Dit blijkt uit het jaarlijkse Nationaal Managementonderzoek van managementopleider ISBW onder ruim 500 Nederlandse managers van grote en kleinere bedrijven.

Juist in een tijd dat het managementvak aan verandering onderhevig is zegt een op de zes managers te weinig tijd te krijgen om zichzelf te ontwikkelen. Ze willen dat volgens het onderzoek vooral in leiderschapsvaardigheden (34%) en verandermanagement (34%). Dit ligt in lijn met de gestelde eisen aan de manager van de toekomst. Daar staan de zelfde skills namelijk bovenaan respectievelijk met 63 en 43 procent. Eigenschappen die huidige managers kenmerken, wijken hier ook net vanaf: betrouwbaar (35%), behulpzaam (26%) en betrokken (25%).

Diversiteit

Belangrijke thema’s op de prioriteitenlijst zijn: ieders talenten inzetten (46%), een open werkcultuur creëren (38%) en processen optimaliseren (34%). Opvallend genoeg staat diversiteit niet hoog op de prioriteitenlijst van managers (9%). Dit is een aanzienlijk verschil met het onderzoek van ISBW van 2022. Daarin gaf toen 47 procent aan actief bij te dragen aan de realisatie van diversiteit op de werkvloer.

Martin van der Groep, directeur bij ISBW: “Verandering is het enige constante voor managers. Als manager moet je daarom continu in beweging en ontwikkeling blijven. Het is de verantwoordelijkheid van de organisatie om voldoende tijd te bieden voor het ontwikkelen van de manager. Als manager moet je meebewegen met marktontwikkelingen, denk aan de groeiende aandacht voor Corporate Social Responsibility (CSR), organisatieveranderingen, zoals digitalisering, en veranderende wensen van medewerkers, bijvoorbeeld de wens om remote te werken. De verwachtingen van managers en de bijbehorende managementstijl zijn daardoor ook aan verandering onderhevig. De manager van de toekomst kan niet een kil, autoritair persoon zijn. Een toekomstbestendige manager moet juist uitstekende emotionele intelligentie hebben. Empathische vaardigheden zijn ontzettend belangrijk; flexibiliteit, creativiteit en een ‘open mind’ cruciaal. ”

Lees ook: