2min Gadgets

Omzet Amazon Prime Day piekt op 14 miljard dollar

Omzet Amazon Prime Day piekt op 14 miljard dollar

De Drie Dwaze Dagen van de Bijenkorf bestaan niet meer, maar Prime Day van Amazon blijkt een zeer succesvol alternatief.

Shoppers zullen naar verwachting ongeveer $14 miljard besteden tijdens Amazon’s Prime Day, het tweedaagse shopping-evenement. Dit concludeert Adobe Analytics volgens persbureau Reuters.

De uitgaven bij Amazon die op dinsdag en woensdag plaatsvinden, kunnen met 10,5% stijgen ten opzichte van Prime Day 2023, aldus Adobe. De online retailer begon tien jaar geleden met het organiseren van Prime Day, meestal in juli. Prime Day is goed voor 1% tot 2% van Amazon’s netto wereldwijde verkoop.

Juli nu populair onder shoppers

Amazon begon begin juli met het adverteren van pre-Prime Day aanbiedingen op kleding, schoolbenodigdheden, wellnessproducten en elektronica. Amazon meldde dat Dag 1 van de tweedaagse Prime Day 2023 de meest succesvolle verkoopdag ooit was, hoewel het geen totale verkoopcijfers voor Prime Day bekendmaakt. De $12,7 miljard die shoppers vorig jaar tijdens Prime Day bij Amazon uitgaven, was 6,1% meer dan wat ze tijdens het evenement van 2022 uitgaven, aldus Adobe.

Amazon’s Prime Day heeft van juli, een anders rustige periode voor retailers, een seizoen gemaakt waarin shoppers op zoek gaan naar koopjes, vooral op schoolkleding, elektronica, uniformen, rugzakken, kamerdecoraties en benodigdheden.

Walmart en Target blijven niet achter

Concurrenten Walmart en Target lanceren ook kortingen en marketingevenementen in juli in een poging om Amazon te verslaan in zijn eigen spel, en een deel van de $38,8 miljard die de National Retail Federation handelsgroep voorspelt dat Amerikanen deze zomer zullen uitgeven aan schoolbenodigdheden te bemachtigen.

Na jaren van hoge inflatie hebben shoppers de aankoop van niet-essentiële goederen uitgesteld en retailers proberen shoppers te verleiden om die gewoonte te doorbreken met agressieve kortingen in juli.

Forse kortingen op elektronica

Shoppers zouden op dinsdag alleen al $7,1 miljard bij Amazon kunnen uitgeven, een stijging van 11,3% ten opzichte van een jaar eerder, aldus Adobe. Dag 2 zal naar verwachting $6,9 miljard aan online verkopen opleveren, een stijging van 9,2% ten opzichte van een jaar eerder, aldus Adobe. 

Adobe verwacht dat Amazon kortingen van 22% op elektronica, 20% op kleding, 17% op huishoudelijke artikelen en meubels en 11% op sportartikelen zal aanbieden. Adobe’s prognoses zijn gebaseerd op hun analyse van gegevens die transacties van eerdere Prime Days meten.