Microsoft heeft vandaag een nieuwe livechatfunctie binnen Teams aangekondigd, speciaal ontworpen voor kleine bedrijven. Deze functie stelt websitebezoekers in staat om eenvoudig te communiceren met bedrijfseigenaren via een chatwidget. In plaats van een aparte klantenservicechat aan te schaffen, kunnen bedrijven nu klantgesprekken rechtstreeks naar hun supportteam leiden via Microsoft Teams.
Microsoft Teams
Het livechatproces verloopt als volgt:
- Een klant start een chat door een vraag in te dienen via de Live Chat-widget op de website.
- De klant komt eerst in contact met een Live Chat-bot.
- Het systeem genereert vervolgens een verzoek dat zichtbaar wordt voor het supportteam in het tabblad “Verzoeken” van het “Algemeen”-kanaal in Teams.
- Live Chat zoekt automatisch een beschikbare supportmedewerker en wijst deze toe.
- De klant wordt via Teams Chat in real-time verbonden met de medewerker voor verdere ondersteuning.
Klanteninteractie
Deze nieuwe livechatfunctie is beschikbaar voor gebruikers van Microsoft 365 Business Basic, Microsoft 365 Business Standard en Microsoft 365 Business Premium. Het supportteam moet bestaan uit medewerkers met een Business-licentie en er kunnen maximaal 25 gebruikers worden toegevoegd aan het supportteam.
Alternatief voor livechat
Voor klanten die liever bellen dan chatten, biedt Microsoft Teams Phone een oplossing. Bedrijven kunnen gesprekken afhandelen en beheren via de Queues-app, waardoor ze niet hoeven te schakelen tussen verschillende applicaties. Om deze functie te gebruiken, moeten bedrijven beschikken over een Teams Phone- en Teams Premium-licentie.
Teams Phone uitbreidbaarheid voor grote bedrijven
Voor enterprise-klanten heeft Microsoft vandaag ook Teams Phone-uitbreidbaarheid voor Microsoft Dynamics 365 Contact Center aangekondigd. Deze nieuwe functie stelt bedrijven in staat om hun bestaande Teams Phone-telefonie-investeringen uit te breiden naar het contactcenter. Deze mogelijkheid wordt volgende maand beschikbaar voor klanten. Partners zoals Anywhere365, AudioCodes, ComputerTalk, Enghouse, IP Dynamics, Landis en Luware zijn gecertificeerd voor Teams Phone-uitbreidbaarheid.
Met deze updates wil Microsoft de klantencommunicatie en -ondersteuning efficiënter maken en bedrijven en ondernemingen meer flexibiliteit bieden in hoe ze met hun klanten omgaan.