2min Ondernemen

Marketeers in Benelux succesvol met AI en data

Marketeers in Benelux succesvol met AI en data

Uit onderzoek van HubSpot en LinkedIn blijkt dat marketeers in de Benelux vooroplopen in het gebruik van AI en data voor hun marketingactiviteiten. Zij realiseren een hogere return on investment (ROI) dan hun Europese collega’s.

Benelux-marketeers staan volgens het rapport ‘The Intersection of Marketing, Data and AI’ bekend om hun datagedreven aanpak. 80% van hen gebruikt data om de meeste of zelfs alle marketingbeslissingen te sturen. Dit leidt tot een aantal positieve uitkomsten. De meest opvallende is dat deze aanpak zorgt voor en veel grotere verbetering van de klanttevredenheid. 

Toch ondervinden marketeers in de Benelux uitdagingen met het effectief inzetten van data, vooral op het gebied van personalisatie, klantsegmentatie en voorspellende analyses. Uit het onderzoek blijkt dat AI een antwoord kan geven op deze uitdagingen.

Adoptie van AI

Hubspot en LinkedIn onderscheiden in het rapport twee fasen van AI-adoptie door marketeers. Ten eerste benoemen zij de zogenaamde AI Explorers. Dit zijn organisaties die AI in enkele workflows toepassen en de mogelijkheden van de technologie verkennen. Daarnaast zijn er de AI Adopters. Deze ondernemingen optimaliseerden AI al. Ze werken bovendien aan opschaling, waarbij AI een strategische rol speelt.

Beide groepen willen komend jaar meer investeren in AI, maar hebben verschillende uitdagingen. Voor de AI Explorers liggen deze vooral bij de nauwkeurigheid van AI-inhoud en de keuze van de juiste tools. AI Adopters focussen daarnaast op merkconsistentie en het begrijpen van AI-gedreven inzichten.

Tijdbesparing

Bedrijven die een significante ROI-stijging rapporteerden, gebruikten meer AI in verschillende toepassingen. ‘CX winners’ (bedrijven met sterk toegenomen klanttevredenheid) zien de meeste potentie in AI-gebruik voor personalisatie, service en support, voorspellende analyses en marketing-workflows. Bovendien kan AI marketeers tot 2,5 uur per dag besparen.

Tekort aan talent is knelpunt

De belangrijkste hindernissen voor AI-adoptie zijn budgetbeperkingen, het vinden van de juiste tools, een gebrek aan gespecialiseerd talent, privacy-zorgen en regelgeving. Desondanks is 86% van de Benelux-marketeers positief over AI in marketing. Het tekort aan gespecialiseerd talent blijft echter een knelpunt; 43% ziet dit als belemmering voor groei. Investeren in opleidingen is daarom essentieel om deze voorsprong te behouden.

Lees ook: https://www.ictmagazine.be/blogs/hubspot-zet-gespecialiseerde-ai-agents-uit-op-platform/