Supermarktketen PLUS selecteerde OutSystems als basis voor een nieuw e-commerce-platform. 25 miljoen bezoekers genereren er jaarlijks 180 miljoen euro omzet. “Ons oude platform was onvoldoende stabiel.”
Men bouwde het platform volgens een headless en composable architectuur. Dankzij de nieuwe oplossing innovatieve platform en de flexibiliteit van low-code kan de keten nu sneller met nieuwe functies inspelen op de behoeften van klanten. Ook kunnen supermarkteigenaren in de toekomst eenvoudiger op lokaal niveau differentiëren in hun assortiment en promoties.
“Ons vorige platform was niet voldoende stabiel en ook de performance was een issue. Dit ging ten koste van de klantervaring”, vertelt Arvid Nieuwsma, Head of Product bij PLUS. “Verder konden we onder meer door de monolithische architectuur niet snel inspelen op vragen vanuit de markt en van onze ondernemers. We zagen dat de instabiliteit ook impact had op onze NPS (Net Promoter Score) en beoordeling in de app stores. Bij het vaststellen van een driejarenstrategie is daarom besloten dat we toe moesten naar een meer solide en wendbaarder platform.”
Eén team voor alle platformen
Uit een shortlist van drie partijen koos de keten uiteindelijk voor OutSystems als front-end en basis van het cloud-native platform. “Belangrijke redenen hiervoor waren snelheid en flexibiliteit die het low-code platform biedt,” geeft Nieuwsma aan. Daarnaast kon PLUS nu van drie verschillende code bases naar één code base gaan.
Nieuwsma: “OutSystems gebruikt voor toepassingen voor web en mobiele toepassingen dezelfde technologie. Dit maakt in de praktijk een enorm verschil bij het ontwikkelen en uitrollen van nieuwe functies.” Voorheen had PLUS daar drie teams voor: één voor het web, één voor de Android-app en één voor de iOS-app. “We kunnen nu volstaan met één team dat voor alle platformen een uniforme gebruikersinterface bouwt en uitrolt. En doordat we al enkele applicaties hadden gebouwd met het OutSystems low-code platform, konden we verschillende componenten zoals authenticatie hergebruiken wat het ontwikkelproces versnelde.”
Verschillende opties overwogen
Ondanks de ervaring van PLUS met het OutSystems low-code platform, was het niet vanzelfsprekend dat het voor dit project ook voor low-code zou kiezen. De architectuur van het nieuwe e-commerce-platform werd ontworpen en gebouwd door OutSystems-partner Product League. “We hebben verschillende opties overwogen, maar zagen dat OutSystems ook heel goed aansloot bij onze ambities voor CI/CD (Continuous Integration, Continuous Delivery). Snel innoveren, releasen en naar de markt gaan was voorheen vrijwel onmogelijk, maar gezien de marktontwikkelingen juist een belangrijke eis waar deze oplossing perfect bij aansluit”, aldus Nieuwsma.
Nieuwe features
Er zijn inmiddels ruim 25 applicaties geïntegreerd met het systeem. Door de front-end en back-end los te koppelen kunnen er heel makkelijk nieuwe features toegevoegd worden zonder dat dit impact heeft op de andere functies. Ook heeft PLUS de security kunnen upgraden. Dit, omdat belangrijke security features al zijn geïntegreerd in het low-code platform. Bovendien hoeft men dankzij de enkele codebase nu nog slechts één applicatie te load- en pen-testen wat veel tijd scheelt.
Nu het nieuwe platform live is, voegt de supermarkt stap voor stap nieuwe functies toe zoals smart filtering van producten en multiple device cart management waarbij meerdere mensen vanuit verschillende devices producten toe kunnen voegen aan het winkelmandje. Ook is het ordermanagement-systeem voor winkeleigenaren geoptimaliseerd om exacter het bezorggebied te kunnen definiëren.