2min Security

Kwart retailers gebruikt nog geen authenticatiesoftware

Kwart retailers gebruikt nog geen authenticatiesoftware

Hoewel alle grote techbedrijven intussen strenge regels hebben voor authenticatie van e-mail heeft zeker een kwart van de retailers nog geen authenticatiesoftware. Met alle gevolgen van dien.

Het goede nieuws is dat driekwart van de detailhandelsbedrijven die van (bulk)mail verstuurt voor marketing en communicatie intussen DMARC, of een vergelijkbaar systeem gebruikt. Dat garandeert de echtheid van je mails. De kwart die dat (nog) niet doet vormen een tikkende tijdbom. Dat zegt althans Gerasim Hovhannisyan, CEO/Cofounder van EasyDMARC tegen TechRadar.

Aanleiding voor de uitspraken is een maatregel van Google, Yahoo en Apple van eerder dit jaar die Domain-based Message Authentication, Reporting, and Conformance (DMARC)-systemen verplicht stelde. Dit geldt vooral voor verzenders van bulkmail. Microsoft zal naar verwachting snel volgen. De sector wil met die authentatietools voor mails meer veiligheid doorvoeren en het risico op spam en phishing en andere cybedraanvallen via mail flink verkleinen.

Bijna iedereen gebruikt zakelijke (bulk)mail

Hovhannisyan stelt dat Google en Yahoo intussen al bezig zijn met het weren van bulkmail die non-compliant is. Dergelijke mails komen bijvoorbeeld terecht in de junkbox, of worden meteen helemaal geweigerd.

Email-authenticatiesoftware als DMARC, SPF en DKIM zorgen dat mails worden verzonden door legitieme bronnen en dat die ook duidelijk als zodanig herkenbaar zijn. “Met een miljard dagelijkse gebruikers staat er nogal wat op het spel. Zakelijke mailverkeer zorgt dit jaar bijvoorbeeld al dagelijks voor zeker 316.6 miljard verzonden en ontvangen mails. In 2026 worden dat naar schatting zelfs 92.5 miljard.”

Retailers die nog geen authenticatiesoftware hebben, hebben nog tijd om er alsnog gebruik van te maken, maar Google en Yahoo worden volgens Hovhannisyan wel steeds strenger. “Je riskeert grote schade aan je bedrijf als je niet compliant bent,” waarschuwt de CEO/Cofounder van EasyDMARC. “En denk niet dat het jou niet treft, want zo ongeveer elk bedrijf maakt wel gebruik van nieuwsbrieven en andere updates die per mail naar klanten gaan. Er is nu nog tijd, maar aarzel niet.”

Tip: