Een kwart van alle Belgische bedrijven gebruikt zeker één AI-applicatie. Dat is een toename van 80% vergeleken met vorig jaar. Een kwart van de bedrijven verwacht dan ook flinke personeelskrimp.
België staat in de EU in de top drie als het gaat om AI-gebruik, zo blijkt uit cijfers van Europees statistiekbureau Eurostat. Aanvullend onderzoek van hr-expert Acerta Consult onder meer dan 500 ondernemingen in ons land toont verder aan dat de opmars van AI op de werkvloer ook een keerzijde heeft. Een kwart van de ondernemingen denkt hierdoor namelijk minder personeel nodig te hebben. Daarnaast geeft een derde van de Belgische werkgevers aan dat ze na de implementatie van AI hard op zoek zijn naar werknemers met andere competenties.
België staat op de derde plaats in de lijst van landen die veel AI gebruiken op de werkvloer. Een kwart van de bedrijven met meer dan tien werknemers gebruikt minstens één AI-applicatie in de bedrijfsvoering. Dat is een toename van zo’n 80 procent in vergelijking met amper een jaar eerder. Alleen in Denemarken en Zweden maken meer bedrijven gebruik van AI.
Helemaal onderaan de Europese ranking bengelen Roemenië (3,1%), Polen (5,9%) en Bulgarije (6,5%). Het EU- gemiddelde staat op 13,5%.
Dienstensector groot in adoptie van AI
De dienstensector staat bovenaan in de adoptie van AI. Van hen gebruikt 27,4% van de dienstenbedrijven AI op de werkvloer. Ook in de productiebedrijven (+52%) en in de bouw (+110%) heeft AI afgelopen jaar al een stevige opmars gemaakt.
Dat de dienstensector in ons land vooroploopt, blijkt ook uit de cijfers over meestgebruikte AI-toepassingen. De populairste toepassing (15,1%) is ‘tekstmining’ (analyseren van teksten), gevolgd door ‘natuurlijke taalgeneratie’ (maken van geschreven of gesproken taal) met 12,7%. De derde populaire toepassing (10,3%) is ‘AI-gebaseerde RPA’ (automatisering van routinematige taken of processen).
De snelle opmars van AI op onze werkvloeren heeft ook een keerzijde. Bijna een kwart van de bedrijven (23%) verwacht door AI in de toekomst minder personeel nodig te hebben. Een op de tien ondernemers verwacht nét meer personeel te moeten inschakelen. Nog eens 3 op de 10 denkt niet dat het totaal aantal personeelsleden in de organisatie zal veranderen, maar wel dat andere competenties nodig zijn om vlot met de nieuwe toepassingen van AI om te gaan.
AI-gebruik kleine bedrijven groeit ook
Ellen Van Grunderbeek, experte innovatie bij Acerta Consult: “We kunnen niet ontkennen dat AI de efficiëntie, de productiviteit en de kwaliteit van de interne en externe dienstverlening verbetert. Daarnaast draagt het ook bij aan diverse bedrijfsprocessen zoals het toewijzen van taken, selectie van CV’s, enz. Naarmate het vertrouwen in de AI-technologie groeit, versnelt ook de integratie ervan. Hoe groter de onderneming, hoe sneller bovendien, zo blijkt uit de Eurostat-cijfers voor ons land. Bij de kleine bedrijven zagen we afgelopen jaar een toename van 10 procentpunt, bij de middelgrote een stijging van bijna 13 procentpunt en bij de grote ondernemingen was de toename met 18 procentpunt nog significanter. Een van de verklaringen waarom we tot de ‘early adopters’ in Europa behoren op vlak van AI, is het feit dat we steunen op onze kenniseconomie. AI is belangrijk voor onze ondernemingen om hun concurrentiepositie op Europees en op wereldvlak te verdedigen en te versterken.”
Tip:
- Verantwoordelijkheidscrisis AI: bedrijfsleider roept om duidelijkheid