In 2024 voor 17,4 miljard euro aan online aankopen gedaan

In 2024 voor 17,4 miljard euro aan online aankopen gedaan

Voor het eerst spendeerden Belgische consumenten een kwart van hun jaarlijkse budget aan online aankopen, zowel producten als diensten. Het gemiddelde aankoopbedrag was 97 euro.

In 2023 gaven Belgen nog 16,3 miljard euro uit aan online aankopen, ruim 11% meer dan in 2022. In 2024 liep dat op tot 17,4 miljard euro. De een toename bedroeg 6,7 procent ten opzichte van 2023. Dat blijkt uit de jaarlijkse Market Monitor en E-commerce Barometer van Becom, de Belgische federatie van de e-commerce.

Online shoppen groeit sterker dan fysiek winkelen. En ook dit jaar waren het vooral diensten die over de virtuele toonbank gingen. Het gaat dan bijvoorbeeld om pakketreizen en vliegtickets, die de hoogste omzet draaiden, maar ook kleding, schoenen en voeding.

Kleding, games en ov-kaartjes vaak gekocht

Wat betreft fysieke dingen kopen Belgische consumenten het vaakst kleding en games, gokspelletjes en media/entertainment. Opvallende stijgers zijn speelgoed en kaartjes voor het openbaar vervoer. Die laatste categorie online aankopen steeg in 2024 met vijftien procent, terwijl de fysieke aankopen in het ov juist met vier procent daalde. De speelgoedsector groeit online nog harder en dalen de fysieke aankopen nog sneller. Online stegen de verkopen met elf procent, terwijl het aantal fysieke aankopen daalde met 28 procent.

Buitenlanders die in Belgische webshops kopen zij vooral Nederlandse (32%) en Franse (22%) klanten.

Tip: