Google Shopping werkt sinds vandaag met AI. De 45 miljard productvermeldingen in de Shopping Graph van Google zijn daarom gekoppeld aan Gemini-modellen. Vooralsnog werkt het alleen in de VS. Wanneer de EU aan de beurt is, is nog onduidelijk.
De nieuwe Google Shopping maakt gebruik van AI de meest relevante producten weer te geven. Zoeken gaat op die manier sneller. Er verschijnt een AI-gegenereerde briefing met de belangrijkste zaken waarmee de shoppers rekening moeten houden, plus producten die aan de behoeften van de bezoeker voldoen.
Stel dat je een mannelijke bezoeker bent, op zoek naar een nieuwe winterjas. Een zoekopdracht naar ‘Herenwinterjas voor Seattle’ levert een AI-briefing op met de belangrijkste dingen waarmee je rekening moet houden in dat klimaat. De resultaten bevatten aanbevolen producten van diverse bronnen op internet, en leggen uit waarom ze geschikt zouden zijn.
Je ziet ook categorieën die een beeld geven van de soorten jassen die beschikbaar zijn. Wie dieper onderzoek wil doen kan eenvoudig doorklikken naar relevante artikelen. Bovendien bevatten resultaten dynamische filters waarmee je voorkeuren kunt bepalen, bijvoorbeeld een bepaalde maat of dat er nu iets bij u in de buurt beschikbaar moet zijn. Deze nieuwe ervaring omvat ook een virtuele pasfunctie, mogelijk gemaakt door generatieve AI- en AR-winkeltools.
Gepersonaliseerde feed en dynamische voorkeuren
Winkelen is persoonlijk. En dus heeft de nieuwe startpagina van Google Shopping een gepersonaliseerde feed met producten en video’s op basis van uw voorkeuren. En omdat de meesten shoppers aankopen meerdere dagen of weken zullen onderzoeken, kun je met Google Shopping verdergaan waar je de vorige keer was gebleven. Tik op het Google Shopping-logo of ga naar shopping.google.com om je feed te vinden. Shopping-voorkeuren kun je naar believen veranderen.
Het nieuwe Google Shopping bevat niet alleen tools voor het vinden van deals, zoals prijsvergelijking, prijsinzichten en volgen van prijzen. Er is ook een gepersonaliseerde dealspagina waar je door deals kunt bladeren. Klik gewoon op de link ‘Deals’ bovenaan de pagina om die te verkennen.
Een afbeelding op een telefoon toont de ‘Deals’-pagina op het nieuwe Google Shopping, inclusief een gepersonaliseerde ‘deals voor jou’-module en ‘nieuwste deals’-modules, met afbeeldingen van producten. Met Google Shopping kunt je in elke winkel op één plek winkelen.
De nieuwe functie zit nog in het experimentele stadium. Het bedrijf moedigt shoppers die hiervan gebruikmaken de gelegenheid feedback te geven. De hele VS zal er over enkele weken in elk geval gebruik van kunnen maken.
Tip:
- Google Merchant Center integreert Amazon MCF voor verzendgegevens