2min Ondernemen

Google laat organisaties binnen uren inspelen op trends

Gelijk weten wat er online speelt?

Google laat organisaties binnen uren inspelen op trends

Een vernieuwde versie van Trending Now verschijnt binnenkort. Google wil het bedrijven mogelijk maken inzicht in trends te zien, zelfs van de afgelopen vier uur.

Eerder was Trending Now beschikbaar in 50 landen, maar dit breidt uit naar 125. In Nederland en 42 andere landen is er op regionaal niveau trends te zien. Het betreft informatie over zoekopdrachten, inclusief de oorsprong ervan en gerelateerde nieuwsartikelen.

Mogelijkheden

De mogelijkheden voor organisaties zijn gevarieerd. Zo kunnen bedrijven binnen hun eigen vakgebied sneller weten of een onderwerp of product leeft onder potentiële klanten. Dit was al mogelijk voor langere periodes, maar nu is zelfs inzicht mogelijk voor 4 uur, 24 uur, 48 uur of 7 dagen. Daarnaast hebben gebruikers de optie om afgezwakte trends weg te filteren om in te spelen op de actualiteit.

Op moment van schrijven werkt de link naar Trending Now nog niet, maar Google belooft dan ook dat de feature nog moet worden uitgerold.

Tip: “Third-party cookies op Chrome blijven bestaan”

Receptie

Google Trends bestaat al sinds 2006. Het is een logisch voortvloeisel uit de dominante positie die Google destijds al had verworven als internetzoekmachine. Hierdoor had het verregaande inzichten in gebruikersgedrag, iets dat het beschikbaar stelde aan gebruikers. Zelf produceert het lijsten als Year in Search 2023, waaruit bijvoorbeeld bleek dat de top 3 actualiteiten “Stemwijzer”, “ChatGPT” en “WK voetbal vrouwen” waren. Google zelf graaft nog dieper, door onder meer de populairste gerechten, games, parken en stadions weer te geven.

Dergelijke algemene stellingen zijn wellicht al interessant voor academisch onderzoek, maar gerichte zoekopdrachten leggen gemakkelijk bloot of gebruikers eerder naar blauwe of rode schoenen zoeken, nieuwsgierig zijn naar een specifiek onderwerp en talloze andere vraagstukken. De beperking ligt feitelijk bij de vindingrijkheid van professionals die met de tool zonder eigen analytische middelen al snel op de hoogte zijn.

Lees ook: Google toont nieuwe reeks AI-tools voor creëren geavanceerde video’s en afbeeldingen