De grens tussen persoonlijke en professionele technologie vervaagt. Werknemers zijn niet langer bereid genoegen te nemen met verouderde zakelijke tools wanneer ze in hun dagelijks leven gewend zijn aan gebruiksvriendelijke consumententechnologie. Hierdoor passen zakelijke toepassingen (B2B) zich aan om te lijken op bedrijfsmodellen voor consumenten (B2C) in hun uiterlijk en functionaliteit. Dit stelt Mark Jenkins in TechRadar.
Verhoogde productiviteit
Consumententechnologie is ontworpen met de gebruiker in gedachten. Het legt de nadruk op eenvoud, intuïtiviteit en efficiëntie. Er is geen reden waarom zakelijke technologie anders zou moeten zijn. Wanneer werknemers tools gebruiken die hetzelfde niveau van gebruikerservaring bieden als consumententechnologie, kan dit leiden tot verhoogde productiviteit en werktevredenheid.
In bedrijven waar technologie intuïtieve interfaces van consumententechnologie weerspiegelt, zullen werknemers deze eerder omarmen. En ermee aan de slag gaan. Dit geldt nadrukkelijk voor het zogenaamde hybride werken. Hierbij gebruiken werknemers verschillende apparaten en platforms, zowel persoonlijk als professioneel. Als beide kanalen een vergelijkbare ervaring bieden maakt het proces van digitale transformatie soepeler.
Weerstand overwinnen
Werknemers zijn vaak terughoudend tegenover veranderingen. Dit geldt vooral wanneer nieuwe tools ingewikkeld of moeilijk te gebruiken zijn. Echter, zakelijke apps met vertrouwde functies en interfaces kunnen helpen deze weerstand te overwinnen.
Een naadloze gebruikerservaring verkort de leercurve, waardoor werknemers zich snel kunnen aanpassen aan nieuwe tools en processen. Dit verlaagt de trainingskosten. En het vermindert wrijving bij de integratie van nieuwe technologieën in dagelijkse workflows. Dit leidt tot een positievere en efficiëntere werkomgeving. Naadloze, end-to-end gegevensconfiguraties kunnen ook gegevensinvoer- en verwerkingsopdrachten versnellen, en kunnen de basis vormen voor een gepersonaliseerde ervaring voor zowel consumenten als werknemers.
Communicatie is ook vaak een knelpunt in de digitale werkplek. Dit, omdat werkgevers moeite kunnen hebben om inzicht te krijgen in workflows. Werknemers blijven echter voortdurend verbonden in hun persoonlijke leven, waarbij ze een schijnbaar eindeloze stroom van teksten, meldingen en directe berichten beheren. Bedrijven kunnen de communicatie op de werkplek aanzienlijk verbeteren door communicatiemethoden die men buiten het werk gebruikt te repliceren.
Naadloos samenwerken
De moderne werknemer verwacht hetzelfde niveau van gemak en functionaliteit van hun werktools als van hun persoonlijke apparaten. Functionaliteit is echter slechts een deel van de puzzel. Gebruikerservaring speelt een even belangrijke rol in B2B-technologie. Werknemers willen gemakkelijk toegang hebben tot informatie, naadloos samenwerken met collega’s en taken efficiënt uitvoeren, ongeacht of ze op kantoor of op afstand werken.
Bedrijven die niet aan deze verwachtingen voldoen, riskeren talent te verliezen aan concurrenten die een modernere en gebruiksvriendelijkere werkomgeving bieden. Net als consumentapps die het aantal gebruikers willen vergroten om advertentie- of aankoopopbrengsten te genereren, willen bedrijven het aantal gebruikers verhogen om efficiëntie en productiviteit te verbeteren. En om rendement op hun investering te realiseren.
Toptalent behouden
Door te investeren in technologie die aanvoelt als consumenten-technologie, kunnen bedrijven toptalent aantrekken en behouden, waardoor werknemers betrokken en gemotiveerd blijven, vooral wanneer dergelijke verbeteringen holistisch worden geïmplementeerd om leren, ontwikkeling en training te bieden naast workflowbeheer.