De Amerikaanse techreus Apple ligt in Frankrijk opnieuw onder vuur. De Franse concurrentiewaakhond legde het bedrijf een boete op van 150 miljoen euro vanwege reclamemisbruik. Het bedrijf misbruikt de App Tracking Transparency (ATT) dat het intussen vier jaar in gebruik heeft.
Het gaat om een periode tussen april 2021 en juli 2023. Het gaat om de distributie van ATT in mobiele applicaties op zowel iOS- en iPadOS-systemen. Volgens de Franse concurrentiewaakhond Autorité de la concurrence zorgt ATT voor bescherming van de persoonlijke gegevens van gebruikers, die via ATT kunnen aangeven welke apps hun gebruikersactiviteiten mogen volgen. Het systeem krijgt. Adverteerders stellen dat Apple hiermee haar dominante positie misbruikt en dat dit vooral kleine adverteerders treft die afhankelijk zin van ‘third party data’.
Volgens de Franse waakhond is het doel van de ATT niet het probleem, maar wel het misbruik dat het bedrijf hiermee pleegt vanwege de grote invloed van het bedrijf op de markt. Het ATT-systeem kon sinds het begin al op veel kritiek rekenen van zowel adverteerders als uitgevers.
Ook andere EU-landen bezig met onderzoek naar Apple
Het vonnis van de Franse mededingingsautoriteit staat niet op zich. Ook andere EU-lidstaten zijn bezig met onderzoek naar reclamemisbruik van ATT van Apple. “De implementatiemodaliteiten zijn niet noodzakelijk en staan ook niet in verhouding tot de doelstelling van Apple om de gegevens te beschermen”, is het Franse oordeel.
In dit geval had de Autoriteit eerder een verzoek om voorlopige maatregelen afgewezen, maar toch besloten het onderzoek ten gronde voort te zetten. Het doel van ATT vindt de Autoriteit op zich niet het probleem, maar de implementatiemethoden wel. Die zijn zowel niet noodzakelijk als niet evenredig.
De introductie van ATT heeft volgens de Franse waakhond naar nadelen voor adverteerders ook grote nadelen voor de gebruikers. Die krijgen namelijk een groter aantal pagina’s voorgeschoteld waar ze al dan geen toestemming op moeten geven. Dat zorgt voor een te ingewikkeld traject waardoor gebruikers al snel overal ‘ja’ op zeggen.
Adverteerders zien ATT als een obstakel voor de mogelijkheden om gerichte reclame uit te voeren voor gebruikers van Apple-devices, een belangrijke financieringsbron voor uitgevers van applicaties en andere online reclamespelers. Grote delen van de sector maakte al in 2021 bezwaar bij de Franse autoriteit, maar die oordeelde toen nog dat ingrijpen (nog) niet nodig omdat er eerst meer onderzoek moest plaatsvinden. Tot teleurstelling van de techreus ligt er nu dus wel een oordeel.
Tip:
- Apple in juridisch gevecht met Britse overheid over iCloud-privacy