Federale regering wijzigt regels voor elektrische bestelwagens

Federale regering wijzigt regels voor elektrische bestelwagens

De federale regering maakt een einde aan de strenge rij- en rusttijden die gelden voor bestuurders van elektrische bestelwagens.

Door de zware batterij moeten bestuurders van e-busjes op dit moment nog dezelfde rij- en rusttijden respecteren als vrachtwagenchauffeurs. Dit meldt de Vlaamse krant De Tijd. De federale ministerraad beslist vrijdag 4 oktober over een voorstel van de groene ministers Petra De Sutter (Groen) en Georges Gilkinet (Ecolo) dat de ongelijke rij- en rusttijdregels voor elektrische bestelwagens aanpakt. 

Drempel om elektrisch te rijden

Er is namelijk sprake van ongelijke regels als het gaat om elektrische bestelwagens. Door hun zware batterij wegen e-busjes vaak meer dan 3,5 ton, waardoor ze onder strengere rij- en rusttijdenregels vallen. De lichtere bestelwagens met een brandstofmotor zijn niet aan die regels gebonden. “Dat verhindert bedrijven om over te schakelen op een milieuvriendelijke vloot,” zegt Gilkinet.

Hoewel het aanbod aan elektrische bestelwagens op de markt toeneemt, blijven veel transportbedrijven huiverig om over te schakelen. Dat is de analsye van De Tijd. De sectororganisatie Febetra zei eerder al aan De Tijd dat de verplichte tachograaf voor transportbedrijven een drempel vormt om te investeren in elektrisch goederentransport.

Volgens De Sutter en Gilkinet rijden momenteel 8.000 van de ruim 850.000 lichte bestelwagens elektrisch. “Minder dan 1 procent van de lichte bestelwagens rijdt dus milieuvriendelijk,” is de duidelijke boodschap van de twee ministers.

Genoeg rusten

De groene ministers hopen dat de gelijkschakeling van e-busjes met andere lichte bestelwagens bedrijven aanmoedigt om sneller de overstap te maken naar een milieuvriendelijkere vloot. “We hebben meer elektrische bestelwagens nodig. Zeker ook in de sector van de pakjesbezorgers,” zegt minister De Sutter.   

Daarom worden de regels aangepast zodat ze voortaan voor elke chauffeur gelijk zijn. De verwachting is dat de ministerraad het voorstel vrijdag goedkeurt. “Uiteraard vinden we het cruciaal dat chauffeurs genoeg rusten, maar voor bestelwagens gelden andere regels dan voor zware vrachtwagens.”

Tip! Belgische webshops moeten twee bezorgopties bieden