De verschillende processen die komen kijken bij het verhuren van woningen door een corporatie maken de communicatie tussen verhuurder, derde partijen en huurders complex. Om de huurder centraal te zetten is digitalisering van belang.
Met ruim 57.000 vastgoedobjecten in beheer en 3.000 verhuurmutaties per jaar behoort woningcorporatie Eigen Haard in Amsterdam tot de drie grootste woningcorporaties van Nederland. Het verhuurmutatieproces, waarbij een huurder verhuist, is complex.
Het gaat daarbij voor de corporatie niet alleen om de interactie over het verhuizen naar of verlaten van de woning. Maar ook om de eindcontrole. En over eventueel onderhoud en de bijkomende coördinatie van externe partijen zoals schoonmakers en aannemers. Al deze informatie rond een verhuizing moet centraal en op ieder moment door de verschillende afdelingen van Eigen Haard inzichtelijk zijn. Dit om zo proactief de huurder te kunnen informeren en efficiënt vragen te beantwoorden.
Jaarlijks 70.000 reparatieverzoeken
Eigen Haard ontvangt zo’n 70.000 reparatieverzoeken per jaar. Om dit goed en efficiënt af te handelen voor huurders, is het belangrijk dat iedere afdeling steeds de meest recente status van een reparatietraject kan zien. Om dat mogelijk te maken zet Eigen Haard nu de Nonprofit Cloud van Salesforce in. Dat is een combinatie van Service Cloud en Field Service, Sales Cloud en sectorspecifieke functionaliteiten.
Service Cloud stroomlijnt op die manier de communicatie met huurders. En met Field Service worden reparatieverzoeken gemakkelijker gepland en geprioriteerd. Zo sluit de planning beter aan op de wensen van de huurders. En ook de efficiëntie van de buitendienstmedewerkers wordt verhoogd. Met deze totaaloplossing als centrale bron van informatie is altijd de laatste stand van zaken op te roepen en proactief aan huurders te communiceren, of dit nu telefonisch, per brief, e-mail, via sms of WhatsApp is.
Eigen Haard is de vierde Nederlandse woningcorporatie die de Nonprofit Cloud van Salesforce omarmt.