Converge is hot bij investeerders. De start-up van drie jonge Vlamingen die zonder third party cookies kan volgen wat klanten op een website doen, haalde 5,4 miljoen euro op bij vooral buitenlandse investeerders.
Het dataplatform Converge brengt het surfgedrag van klanten in kaart en is daarom erg interessant voor e-commercebedrijven. Online verkopers willen weten waar je klanten vandaan komen, hoelang ze op een pagina blijven bekijken en wat ervoor zorgt dat ze wel of geen aankoop doen. Met de kapitaalinjectie het bedrijf het productaanbod uitbreiden, meer mensen kunnen aannemen en een kantoor in de VS openen.
De Vlaamse twintigers bieden met hun bedrijf een alternatief voor de oplossingen van techreuzen als Facebook of Google die door Europese privacyregels in de knel zitten. Het gebruik van ‘third party cookies’ die surfgedrag goed kunnen meten, is onder druk van die Europese regels flink gedaald terwijl het gebruik van afblockers in de EU stijgt.
Zelfs grote spelers willen Converge
Converge springt in dat gat met een platform dat het verzamelen en beheren van data een zaak maakt van de bedrijven en dus werkt met ‘first party tracking’ met machine learning. Het moet zorgen dat kleinere spelers kunnen doen waar techreuzen als Amazon hun eigen software voor hebben. En volgens het bedrijf brengt dat de hele klantreis even goed in kaart.
Maar naast die kleine bedrijven trekt Converge intussen ook grote spelers aan. Dat zijn onder andere Serax, Vision Healthcare, The Cookware Company en Popsockets. Verder investeren ook Uncorrelated, General Catalyst en Entourage, het Gentse fonds van Maarten Mortier en Pieterjan Bouten in het bedrijf. De start-up is hard op weg naar een jaarlijkse recurrente omzet (ARR) van 1 miljoen euro.
Tip:
- Fujitsu introduceert AI-software analyse- en visualisatieservice voor modernisering