2min Personeel

Collega’s, managers en meetings hinderen productiviteit

Collega’s, managers en meetings hinderen productiviteit

Een recente enquête in opdracht van Slack onthult dat 24 procent van de werknemers zich vaak geremd voelen in hun productiviteit. Bijna een op de vier kantoormedewerkers ervaart dagelijks tien of meer onderbrekingen tijdens hun werkzaamheden.

Collega’s bron van afleiding

Het meest genoemde obstakel voor productiviteit is afleiding door collega’s. Dit meldt 32 procent van de ruim 2000 respondenten. Kort daarop volgden een ineffectieve leiderschapsstijl. En een overdaad aan vergaderingen. 31 van de respondenten geeft die twee productiviteitsremmers aan als erg storend. 

Thuiswerken lijkt voor een deel van de werknemers een oplossing te bieden tegen afleidingen op kantoor. Terwijl 29 procent aangeeft dat ze thuis productiever zijn dan op kantoor, meldt 24 procent het tegenovergestelde. Voor 21 procent van de respondenten heeft de werkplek geen invloed op hun productiviteit. Naar de specifieke redenen waarom werknemers thuis of op kantoor productiever zijn vroeg de enquête helaas niet. 

Productieve uren

De enquête brengt ook duidelijke inzichten in de meest productieve werkuren. De ochtend blijkt voor de meeste werknemers de productiefste tijd te zijn. 32 procent van de respondenten noemt de tijd tussen 8.01 en 10.00 uur als hun meest productieve periode. Dit, terwijl 34 procent de periode van 10.00 tot 12.00 uur als het productiefst ervaart. Als minst productieve tijden noemt men vroeg in de ochtend of tijdens een tijdslot rond de middag of vroege namiddag.

Men vroeg werknemers ook naar verschillende maatregelen om hun productiviteit te verhogen. Ze geven aan dat regelmatige korte pauzes en een gezonde levensstijl het belangrijkst zijn voor hun productiviteit. Daarnaast ziet men het bijhouden van takenlijsten en het vastleggen van specifieke tijdslots voor afzonderlijke taken als waardevol. 

Automatisering helpt

Volgens Slack kan niet alleen het nemen van regelmatige korte pauzes de productiviteit verhogen. Ook het opstellen van takenlijsten en het gebruik van automatiseringen en workflows in de dagelijkse werkroutine zijn belangrijke productiviteitsverhogende maatregelen. Bij takenlijsten is het echter cruciaal om die correct op te stellen en regelmatig bij te werken.