Het budget voor digitale advertenties wordt ieder jaar groter bij Belgische bedrijven. In 2024 ging er voor het eerst meer dan 40 procent op aan deze vorm van reclame.
In 2024 spendeerden Belgische bedrijven gemiddeld 41,9 procent van hun reclamebudget aan digitale advertenties. Ongeveer de helft wordt gespendeerd aan een combinatie van betaalde berichten op social media (10,9%) en video (10,2%). In de categorie video worden berichten gedeeld op social media niet opgenomen.
De algemene trend is dat het budget voor online ieder jaar hoger wordt. Ten opzichte van 2023 ligt het cijfer bijna vijf procent hoger. De interesse nam flink toe in vergelijking met de jaren voordien, toen een stijging van twee procent of minder werd genoteerd.

Bron: rapport UMA en UBA
Digitaal is vaak internationaal
De studie werd uitgevoerd door United Media Agencies (UMA) in samenwerking met United Brands Association (UBA). Er wordt specifiek gekeken hoe digitale advertenties een plaats innemen in de totale reclame-investeringen in België.
Het budget dat opgaat aan digitale advertenties vloeit wel grotendeels naar de grote, internationale spelers. Slechts 38 procent wordt aan digitale vormen besteed met Belgische afkomst. Om een advertentie op sociale media te krijgen, zijn alleen internationale opties zoals de platformen van Meta of TikTok mogelijk. Aangezien sociale media de populairste optie is voor digitale advertenties, vloeit het meeste geld hiervan dus naar het buitenland.
Tip! Meta stimuleert adverteerders om Google Analytics te integreren