2min Financieel

Belgen verwachten dat AI financiële transacties zal versnellen

Belgen verwachten dat AI financiële transacties zal versnellen

Belgische consumenten hebben hoge verwachtingen van AI in financiële transacties en dienstverlening. Zo verwacht zeker 58% van de Belgen dat AI financiële transacties zal versnellen.

Daarnaast zou 45% van de Belgische respondenten bij een provider blijven die een uitstekende service biedt, zelfs als de tarieven stijgen. Dit is vooral waar voor veelverdieners (53%). Dat blijkt uit het nieuwste Connected Financial Services-rapport van Salesforce. Het rapport verzamelt inzichten van 9.500 klanten van financiële dienstverleners uit de hele wereld, inclusief 500 respondenten uit België.

Daaruit blijkt onder andere dat 37% van de Belgen, waaronder 53% van Gen Z en 44% van de Millennials, verwacht dat AI in financiële dienstverlening een grotere rol zal spelen dan in andere sectoren. Belgen zijn het meest geïnteresseerd in de toepassing van AI voor fraudebestrijding, prijsverlaging en gepersonaliseerde aanbiedingen.

Vertrouwen kweken is essentieel

Vertrouwen kweken is essentieel bij het uitrollen van AI-agents. 42% van de Belgen heeft tenminste een gematigd vertrouwen in het gebruik van AI-agents voor financiële dienstverlening, maar slechts 8% gaat er volledig in mee. Transparantie in het gebruik, validatie van de output en gebruikerscontrole over toepassingen zijn wereldwijd de belangrijkste factoren om het vertrouwen van consumenten in AI-agents te vergroten.

Het rapport peilt niet alleen het gevoel van financiële zekerheid en de doelstellingen van consumenten. Het onderzoekt ook hoe klantervaringen, steeds vaker aangedreven door AI-agents, de relatie van individuen met hun financiële dienstverleners veranderen.

“AI-oplossingen met slimme software (agents) maken het mogelijk om op elk moment direct persoonlijk financieel advies te krijgen, zonder dat je een afspraak hoeft te maken – iets wat normaal gesproken veel tijd kost. Om een goede samenwerking tussen medewerkers en deze technologie te garanderen, is het cruciaal dat financiële bedrijven vanaf de introductie inzetten op betrouwbaarheid, transparantie en naleving van regelgeving. Dit moet een kernonderdeel van hun strategie zijn, niet een bijzaak achteraf”, aldus Maarten Laukens, manager Financial Services Solution Engineering bij Salesforce.

Tip: