2min Personeel

AWS traint cloudvaardigheden van 31 miljoen mensen

AWS traint cloudvaardigheden van 31 miljoen mensen

Ruim een jaar eerder dan verwacht, leidde Amazon Web Services (AWS) meer dan 31 miljoen cursisten in tweehonderd landen op. In Nederland zijn dit er tot nu toe 50.000. 

In 2020 maakte AWS bekend gratis cloudtrainingen te gaan aanbieden om tot 2025 ruim 29 miljoen mensen te trainen in cloud computing-skills. De organisatie zet de komende jaren verder in op gratis programma’s met een focus op AI. Dit moet deze technologie voor meer mensen toegankelijk maken. En talent ontwikkelen dat klaar is voor een AI-gedreven toekomst.  

Gratis trainingsaanbod

AWS ontwierp een uitgebreid aanbod aan gratis trainingen om te voldoen aan de behoeften van cursisten met uiteenlopende skills levels. Van het AWS re/Start trainingsprogramma voor werkzoekenden tot de persoonlijke leercentra van AWS Skills Center. Daarin brengt men cloud computing tijdens demo’s tot leven. 

AWS biedt daarnaast digitale trainingen en leerplannen via AWS Skill Builder. En bij de eigen online leercentra AWS Educate. Om de doelstelling voor 2025 te realiseren introduceerde het bedrijf verschillende trainingen. Zo bevinden zich nu ruim 600 gratis on demand trainingen en lesprogramma’s in veertien talen op AWS Skill Builder. 

Ruim twee miljoen AI-talenten in 2025 

AWS blijft investeren in het aanbieden van gratis trainingen in cloud computing en AI-skills. Dit om wereldwijd een kweekvijver op te bouwen van nieuw talent dat is voorbereid op het werken met AI. Als onderdeel van deze missie lanceerde het bedrijf kort geleden AI Ready met het doel tegen 2025 wereldwijd twee miljoen mensen trainingen in AI-skills aan te bieden. Naast technische AI-vaardigheden leren deelnemers hoe zij belangrijke soft skills kunnen ontwikkelen. Denk aan communicatieve vaardigheden en probleemoplossend vermogen. 

Zo is ook AWS SimuLearn gelanceerd, ondersteund door Amazon Bedrock, dat een leerervaring biedt die generatieve AI-simulaties combineert met hands-on training. Dit om deelnemers te helpen zakelijke problemen te vertalen naar technologische oplossingen. Leerlingen gaan interactieve gesprekken aan met virtuele klanten. Ze verzamelen daarbij specificaties en deelt oplossingen. Daarbij ontvangt men contextuele feedback.