Uit recent onderzoek van Visma blijkt dat 62 procent van de Belgische ondernemers minstens de helft van hun werkweek spendeert aan administratieve taken. Bijna één op vier van hen besteedt hier zelfs 80 procent of meer van hun tijd aan. Het onderzoek, uitgevoerd onder 2.000 Europese ondernemers, waarvan 110 Belgen, werpt licht op de uitdagingen, kansen en behoeften van kleine bedrijven.
Volgens Heiko Bonenkamp, Business Area Director bij Visma, is administratie een onvermijdelijk onderdeel van het ondernemerschap. Toch vindt hij de hoeveelheid tijd die eraan besteed wordt opvallend en onnodig. “Tijd is kostbaar en kan beter worden besteed aan kernactiviteiten, innovatie en groei. Naast het werken met een goede accountant kunnen slimme softwareoplossingen ondernemers helpen om de administratieve last te verlichten en groeikansen inzichtelijk te maken”, aldus Bonenkamp.
Uitdagingen bij administratieve lasten
De grootste uitdaging bij de start van het ondernemerschap bleek voor 15,1 procent van de Belgische ondernemers het overwinnen van angsten rondom het opstarten van een bedrijf. Dit zijn persoonlijke uitdagingen, maar ook in de administratie zijn er enkele hordes te nemen rondom het begrijpen van de regels en wetgevingen (13,6%). Het verzamelen van financiering blijkt voor net iets meer ondernemers een uitdaging te zijn (14,4%).
De Belgische wetgeving voor ondernemers blijkt uitdagend en complex te zijn. 34,6 procent van de Belgische ondernemers beoordeelt de moeilijkheidsgraad hiervan als een acht of hoger op een schaal van tien. Ter vergelijking geven slechts 12,3 procent van de Nederlandse ondernemers dit cijfer. Slechts 17,3 procent van de Belgische respondenten beoordeelde de moeilijkheidsgraad als laag (score tussen één en drie), terwijl dit in Nederland voor 41,5 procent van de deelnemers zo werd ervaren.
Regelgeving vormt vanaf de opstart een uitdaging voor Belgische ondernemers. Wijzigingen in die regels en procedures veranderen de zaken zeker niet. Verandering is bovendien altijd al uitdagend voor ondernemingen en de mensen in het bedrijf, merkt Visma op.
Visma’s onderzoek onderstreept dat technologie en automatisering een sleutelrol kunnen spelen in het verminderen van administratieve lasten en het ondersteunen van ondernemers bij hun groei.
Moeilijk om te onderscheiden
In Europees perspectief vormen marketinggerelateerde taken de grootste uitdaging. Zo beschouwt 70 procent van de respondenten het bereiken van de juiste doelgroep als moeilijk. In de Benelux concentreren de grootste uitdagingen zich rond het kunnen onderscheiden van de concurrent.
Voor de komende jaren zien Belgische ondernemers de volgende obstakels:
- De toestand van de economie (36,4%)
- Veranderingen in wet- en regelgeving (25,5%)
- Concurrentie (18,5%)
- Technologische ontwikkelingen bijhouden (13,2%)